03-09-2010

Dergi Hakkında
Yayın Kurulu
Danışman Kurulu
Yazım Kuralları
Yayın Hakları Devir Formu
Online Makale İşlemleri
İletişim
Tıp Bilimleri Dergisi
ISSN: 1300-0292
İndekslendiği Dizinler: SCI-Expanded
EMBASE/Excerpta Medica
Scopus
Index Copernicus
CINAHL
Chemical Abstracts (CA)
Journal Citation Reports/Science Edition
CABI
Türkiye Atıf Dizini
Dil: Türkçe, İngilizce
İçerik: Orijinal Araştırma, Derleme, Editöre Mektup, Olgu Sunumu, Tıp Eğitimi, Tıbbi Kitap İncelemeleri

 
 

TIBBİ EĞİTİM


Prostat Kanserini Etkileyen Beslenme Biçimleri

Esin CEBER MD,a Dilek ÇAKIR MDa

aEge University İzmir Atatürk Health High School, İzmir



Prostat kanseri erkeklerde en çok görülen kanserdir. Araştırmalar prostat kanserinin önlenebilir bir hastalık olduğunu göstermektedir. Son yıllarda gerçekleştirilen çalışmalar prostat kanserinin önlenmesinde beslenme biçimlerinin rolüne işaret etmektedir. Prostat kanseri ve beslenme biçimleri ile ilgili epidemiyolojik, klinik, olgu-kontrol, ileriye dönük pek çok çalışma vardır. Bu çalışmalarda doymuş yağların, trans yağ asitlerinin, omega-6 yağ asitlerinin, et ve yağlı süt ve süt ürünlerinin ve kalsiyumun prostat kanseri riskini arttırdığı, omega-9 yağ asitleri, omega-3 yağ asitleri, meyve ve sebzeler, likopen, selenyum, E ve D vitaminleri, soya, nar suyu ve yeşil çayın prostat kanseri riskini azalttığı gösterilmiştir. Prostat kanseri riskini azaltmak için et, trans yağ asitleri (margarin, yağda kızartılmış gıdalar), yağlı süt ürünleri (yağlı süt, peynir, yoğurt) tüketimi azaltılmalı ve aşırı kalsiyum alımından kaçınılmalıdır. Prostat kanserini önlemek için sebzeler (brokoli, karnabahar, kabak, karalahana, bürüksel lahanası ve kırmızı turp), likopen içeren besinler (domates ve ürünleri), yeterli selenyum (deniz ürünleri, tahıllar), E vitamini (bitkisel yağ, buğday tohumu, kabuklu kuruyemişler, soya fasulyesi, tatlı patates ve avakado), yeşil çay, soya (soya fasulyesi, tofu, soya peyniri, soya sütü) ve nar suyu tüketilmelidir. Bu çalışmada, beslenmenin prostat kanseri ile ilişkisi ve prostat kanseri riskini artıran/azaltan besinler özetlenmiş ve bu ilişkiler ile ilgili öneriler verilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Prostat kanseri; beslenme

Turkiye Klinikleri J Med Sci 2009;29(3):733-9

E-mail To Friend This Page Printer Friendly Page
 
 
 ARAMA
  
 Ayrıntılı Arama
 GİRİŞ
 Kullanıcı Adı :
 
 Şifre  
   Beni Hatırla
 Şifremi Unuttum
 Kayıt Ol
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Yasal uyarı: Bu sitede yayınlanan resim, yazı ve diğer uygulamaların her hakkı Ortadoğu Reklam Ve Yayıncılık A.Ş. 'ye aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Bu site hekimleri sağlık alanında bilgilendirmeye yönelik hazırlanmıştır. Sitede yer alan bilgiler tanı ve tedavi amaçlı kullanıldığında sorumluluk tamamen kullanıcıya aittir. Siteye girmekle bu şartları okumuş, anlamış ve kabul etmiş sayılırsınız.